söndag 12 april 2015

Trolling fiske på Vänern !!

Klockan väcker mig kl. 04.00 på lörda morgon. 
Tar mig ur sängen och konstaterar att jag har fått för lite sömn men när de è trollingfiske på dagens program så på något vis enkelt att vakna. Kokar kaffe till två termosar o lägger ner 20 st frysta löjor ihop med 10 st tinade löjor i en låda. Äter lite frukost o sen bär de av till att hämta båten. 
När jag åker med bil och båt mot Torsö och Laxhall märker jag att det är mycket vilt längs med vägen. Två Rådjur testar lyckan med att springa framför bilen och två Älgar testar också lyckan. 
Allt gick bra med några hårda inbromsningar. 
Väll på Torsö så fick jag se något jag inte har sett förut. 

Alla Älgar è inte på bild men jag räkna till 10 stycken på detta gärde. 


När jag har beskådat älgarna så åker jag fram Laxhall och gör iordning båten för att läggas i vattnet för första gången iår. Tackar för hjälpen av en kille i team blomman som hjälpte till vid sjösttningen.
När jag parkerar bil och trailer så kommer gast nr:1 Tommy Högberg och säger: Är båten redan i vattnet?
JA säger jag.
De va som fan säger Tommy H.

Jag börjar och rigga spöna med olika löjskallar för vad jag tror på för dagen.
Efter en stund kommer gast nr:2 Anders Palm.
Bägge två gastar är arbetskollegor till mig och något jag måste berätta är att detta är Anders första trollingtur efter lax och öring.
Dagen innan sa Anders till mig så här:
Tommy, jag är lite spänd inför imorgon. Jag har aldrig fiskat på detta viset förut.
De kommer gå jättebra säger jag och vad rätt jag hade.

Det börjar komma i lite båtar vid bryggan i Laxhall !!

Denna dag är det tävling i Töreboda Trolling Klubb som jag är med i.
Efter kaptensmötet så åker vi ut mot Brommösund öppet där vi har bestämt att vi ska börja.
Jag och Tommy H lägga i grejerna i vattnet och vi väntar på hugget nu.
Vi ser ett flyttnät föröver och vi styr väster ut längs med nätet.
Där kom första hugget.
Det löste ut ifrån planerboard linan men mer blev de inte. Påt igen.
Jag satt och körde båten och Tommy H och Anders var på akterdäck o vakta.
Nu böjer sig ett spö ordentiligt på taket, nu JÄVLAR säger Anders.
Jag och Tommy H säger att Anders kan ta och drilla denna fisk men Anders säger:
Ska jag verkligen ta denna, tänk om jag tappar den.
Ta den nu säger vi andar två.
Sagt och gjort så står Anders med spöt och säger att den è tung.
Efter några rusningar så simmar den med båten och Anders säger att den är nog borta men när han sa det så ryckte det till ordentligt i spöt.
Näe..han è kvar säger han och ler stort.
Efter en stund ser vi päronblyt som sitter 30ft framför löjan och med det teknet kommer en stor stjärtfena och bryter vatten ytan.
Jag och Tommy H tittar på varandra och säger att den är jättestor.
Efter många ryck och dragkamper så håvar jag denna jätte till lax och lägger den på durken i båten och alla tre av oss skrattar av glädje.
Anders kan inte tro hur stor den è och han drabas av laxfrosa.
Det tar 10 min innan Anders kommer till sina fulla sinnes närvaro och det blir fotografering.

Lax 7,9 kg     867mm lång 
Bete: löja med anchovy special watermelon glow

Efter detta roliga så fortsätter vi köra på denna fläk men ger inget så styr ut mot brommö NV.
Klockan går och inget händer. 
Vi hamnar i trollingkoma alla tre.
Vi beger oss ifrån Brommö NV och styr mot skäggetnäset men jag hitta en grundtopp på 7 meter på GPS:en och jag vill ge den en chans.
När vi har passerat grundtoppen så säger jag högt i båten:
Nappa nurå för helvete!!!
Då gör väll det de då säger Tommy H och reser sig snabbt och tar ett spö och vevar in en fin lax!!!
Äntligen händer det nåt!!

 Lax 3.7kg    
Bete: Löja med anchovy special watermelon chrome

Vi vänder snabbt och kör över på samma fläk och det hugger igen på planerboarden men det kliver av när jag har fått spöt i handen.
Klockan blir 16.00 och vi ska va iland vid 17.00 så bestämmer oss för att riva upp sakerna och åka mot land.
Vi är nöjda med dagen och vi var trötta.
Väll iland så tog vi upp båten på trailern och gick iväg mot inmättningen.
Efter en stund så får vi reda på resultatet och det blir en 4 plats för oss.
De är vi mycket nöjda med!!
Men den mannen som är mest nöjd är nog Anders med sin fisk !!!


Jag Tommy Johansson / Team Seaking tackar Töreboda Trolling Klubb och alla som var med för en trevlig dag på sjön. Vi ses snart igen när det blir gösa natta !!
Kolla gärna in på http://torebodatrollingklubb.blogspot.se för fler stora fiskar !!!

Ha det gött allihopa!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar